• Klasa IV sadzi Tradycyjny sad

          • Uczniowie klasy 4 wraz z wychowawczynią po otrzymaniu grantu przystapili do realizacji drugiej części projektu. W pierwszej kolejności pojawily się nasadzenia. W wyznaczonym uprzednio miejscu i zgodnie z projektem posadzone zostało 10  tradycyjnych drzewek owocowych nastepujących odmian:

            • jabłoń Grafsztynek
            • wiśnia Łutówka
            • śliwa Opal
            • grusza Bera i Faworytka
            • czereśnia Sznajdera i Buttnera

            Tekst: Małgorzata Sówka

            Zdjęcia: Wioletta Suchcicka

          • Fotowoltaika już bez tajemnic dla uczniów klas 3a i 3b

          • Aby przybliżyć młodym pokoleniom treści proekologiczne związane z Odnawialnymi Źródłami Energii, uczniowie klas trzecich spotkali się z przedstawicielami firmy Q-ALL IT, którzy w profesjonalny i przystępny sposób wyjaśnili dzieciom zasady działania i zastosowanie paneli fotowoltaicznych. Była to dobra okazja do rozmów na temat znaczenia OZE w walce ze zmianami klimatycznymi.

            Dziękujemy pani Marcie Jastrząb, panu Grzegorzowi Łętowskiemu i pani Ewelinie Chojnowskiej za zaangażowanie w edukację społeczną, życzliwe przyjęcie i przygotowanie pamiątkowych gadżetów. Szczególne podziękowania należą się panu Grzegorzowi, który cierpliwe udzielał wyczerpujących odpowiedzi na każde, nawet najbardziej nieszablonowe pytanie. 

            Wizyta odbyła się w ramach realizacji pierwszego panelu dot. energii pod hasłem „Energia a środowisko” projektu „Odkrywaj – Zgłębiaj – Eksperymentuj! Odczarowujemy OZE, czyli projekt edukacyjno-informacyjny dla mieszkańców Gminy Szumowo” jako przedsięwzięcia realizowanego w ramach programu priorytetowego „Program Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej” z udziałem środków udostępnionych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dla Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku

            Tekst: Anna Orłowska

            Zdjęcia: Anna Orłowska, Jolanta Oczechowska

          • Wycieczka klas I - III w ramach programu "Poznajemy Podlaskie"

          • W dniu maja 2024r. uczniowie klas I - III w ramach programu "Poznajemy Podlaskie" wzięli udział w wycieczce do Białegostoku.

            “Poznajemy Podlaskie” – to udzielenie wsparcia finansowego przez Podlaską Regionalną Organizację Turystyczną szkołom podstawowym z województwa podlaskiego na organizację wycieczek turystyczno-krajoznawczych po województwie podlaskim. Realizacja przedsięwzięcia umożliwi uczniom szkół podstawowych poznanie atrakcji turystycznych województwa podlaskiego, a pośrednio wesprze podlaską branżę turystyczną, lokalnych przedsiębiorców, organizatorów turystyki i właścicieli atrakcji turystycznych. Nasza szkoła otrzymała dofinansowanie w kwocie 7 500 zł. 

            Uczniowie obejrzeli spektakl w Białostockim Teatrze Lalek pt. "czerwony Kapturek", w Epi - Centrum Nauki - Strefie Małego Odkrywcy poszerzali wiedzę z zakresu techniki. Po pysznym obiedzie w restauracji "Trzy po trzy" udali się na spacer po Parku przy Pałacu Branickich. Ostatnim i najbardziej wyczekiwanym punktem wycieczki były zabawy w Fikolandzie, który jest królestwem uśmiechu i dobrej zabawy. .

            #PoznajemyPodlaskie

            Tekst: Małgorzata Frączyk

            Foto: Małgorzata Frączyk, Jolanta Oczechowska, Sylwia Jasionek

          • Podsumowanie realizacji projektu "Poznajemy świat przemierzając Grecję"

          • Dnia 29.04.2024 r. uczniowie klas 7 i 8, którzy realizowali projekt FERS "Poznajemy świat przemierzając Grecję" przygotowali apel, na którym zaprezentowali wyniki swoich działań oraz zadań wykonanych we współpracy polsko-greckiej. Pokazali prezentację, omawiając kolejno cele projektu, realizację poszczególnych zadań i ich tematykę oraz podkreślając korzyści, które osiągnęli oni sami, ich opiekunowie oraz szkoła w związku z udziałem w programie FERS. Uczniowie przygotowali także film z pobytu, w którym pokazali, w jaki sposob spędzali także czas wolny. Na koniec swojej przezentacji uczestnicy zaprezentowali taniec grecki - popularną Zorbę, do którego wykonania zaprosili także publiczność.

            Uczniowie i nauczyciele, którzy byli zaangażowani w realizację projektu otrzymali certyfikaty potwierdzające odbycie mobilności.

            Projekt "Poznajemy świat przemierzając Grecję!” jest realizowany w ramach programu FUNDUSZE EUROPEJSKIE DLA ROZWOJU SPOŁECZNEGO 2021-2027 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus

            Tekst: Małgorzata Sówka

            Zdjęcia: Aneta Frąckiel

          • 2. i 3. Maja - daty ważne dla każdego Polaka

          • "Naród, który nie zna swojej przeszłości umiera i nie buduje przyszłości". Pod takim hasłem odbył się w naszej szkole apel upamiętniajacy 233. rocznicę uchwalenia Konstytucji 3. Maja. Był to pierwszy w Europie, a drugi na świecie akt prawny uchwalony przez Sejm Wielki. Konstytucja 3. Maja odegrała doniosłą rolę w procesie kształtowania nowoczesnego narodu oraz szerzenia postaw patriotycznych.

            3. Maja obchodzimy również dwudziestą rocznicę wstąpienia Polski do Unii Europejskiej, a 2. Maja Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej.

            Społeczność Zespołu Szkół w Szumowie podkreśliła doniosłość tych dni poprzez galowy ubiór uczniów SP oraz biało-czerwony przedszkolaków.

            Na zajęciach lekcyjnych i przedszkolnych rozmawiano o symbolach narodowych. Przedszkolaki śpiewały hymn Polski zachowując odpowiednią postawę, uczyły się wierszy patriotycznych, poznały wybrane legendy polskie oraz wykonały prace plastyczne przedstawiające flagę bądź godło Polski.

            Przez cały dzień, zarówno w trakcie zajęć dydaktycznych, jak i zabaw kształtowane były postawy patriotyczne wśród naszych Małych Patriotów .

            Tekst: K. Dmochowska, M. Banasik

            Foto: wychowawcy GP, Małgorzata Frączyk

          • "Poznajemy świat przemierzając Grecję" - relacja z wyjazdu uczniów do Grecji

          • Od 4 do 15 marca 2024 r. trzydzieścioro uczniów klas VII i VIII i sześć nauczycielek Zespołu Szkół w Szumowie przebywało w Grecji na dwutygodniowym wyjeździe w ramach projektu FERS 

            Zostaliśmy zakwaterowani w pięknym obiekcie, jakim jest hotel Posejdon w miejscowości Leptokaria, położonym nad samym Morzem Egejskim i w niewielkiej odległości od Olimpu. Codziennie zaskakiwały nas różnorodne smaczne posiłki, wśród których dominowały te z kuchni greckiej.

            Każdy dzień wypełniony był wieloma aktywnościami, między innymi: różne zadania, zajęcia, konkursy, gry miejskie i terenowe, które wymagały od uczniów posługiwania się językiem angielskim. Jednak to bezpośredni kontakt z uczniami greckimi sprawił, że nasza młodzież miała możliwość praktycznej nauki języka angielskiego i wykorzystania swoich umiejętności lingwistycznych. Gimnazjum w Katerini - stolicy regionu Riwiera Olimpijska - odwiedziliśmy trzykrotnie. Zobaczyliśmy tam, jak funkcjonuje szkoła, jak wygląda, w jakich warunkach uczą się greccy uczniowie. Uczestniczyliśmy w zajęciach przybliżających grecką kulturę i sztukę. Uczyliśmy się także śpiewać pięknej greckiej piosenki “Dzieci Pireusu” oraz podziwialiśmy umiejętności tamtejszego szkolnego chóru. Natomiast nasi uczniowie zaprezentowali swoim greckim koleżankom i kolegom naszą miejscowość i szkołę oraz zaproponowali krótki konkurs wiedzy o Polsce. Dużo radości sprawiły wszystkim wspólne tańce i rozgrywki sportowe.

            Pobyt w Grecji urozmaicały nam wspaniałe wycieczki. W Litochoro (zwane przez naszych rodaków greckim Zakopanem) podziwialiśmy miasteczko i jego największą atrakcję czyli wąwóz rzeki Enipeas, znajdujący się w masywie Olimpu.  Palaios Panteleimonas, czyli Stary Panteleimon to niewielka wieś górska położona na wysokości 500m npm na wschodnim zboczu masywu Olimp. Panteleimon na stałe zamieszkuje jedynie 9 rodzin. Jest to miejsce szczególne ze względu na zapierający dech w piersiach widok na Zatokę Termajską (Morze Egejskie) u podnóży Olimpu. Odwiedziliśmy sąsiednią miejscowość Platamonas, która w sezonie turystycznym pełni funkcję ośrodka wypoczynkowego. Pobyt w Meteorach i klasztorze św. Stefana wzbudził największy zachwyt, ponieważ Meteory, znane również jako klasztory Meteory, to jedno z najbardziej spektakularnych miejsc w Grecji, nie tylko ze względu na ich historyczne i kulturalne znaczenie, ale także ze względu na niezwykły krajobraz, w którym się znajdują. Te klasztorne budowle położone na skalnych formacjach znajdują się w regionie Tesalii, w środkowej Grecji, w pobliżu miast Kalambaka i Kastraki. Mieliśmy także okazję popłynąć na drugą co do wielkości wyspę grecką Evię (Eubeę) i skorzystać z leczniczych właściwości gorących źródeł w Edipsos. Na koniec odwiedziliśmy drugie co do wielkości miasto w Grecji - Saloniki, liczące ponad milion mieszkańców.

            Przez dwa tygodnie pobytu w Grecji doświadczyliśmy otwartości i życzliwości jej mieszkańców. Młodzież nawiązała kontakty z rówieśnikami, które być może będą początkiem głębszej znajomości i przyjaźni.Wszyscy wróciliśmy bogatsi w wiedzę, nowe doświadczenia i umiejętności. Wspaniała grecka atmosfera otaczająca nas każdego dnia pobytu pozostanie w naszych wspomnieniach.

            Projekt "Poznajemy świat przemierzając Grecję!” jest realizowany w ramach programu FUNDUSZE EUROPEJSKIE DLA ROZWOJU SPOŁECZNEGO 2021-2027 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus

            Całkowity budżet projektu: 225 998,98 PLN

            Dofinansowanie projektu ze środków europejskich: 186 494,36 PLN

            Dofinansowanie projektu ze środków dotacji celowej: 39 504,62 PLN

            Tekst: Małgorzata Brodecka

            Zdjęcia: Uczestnicy projektu

             

          • Po co nam karta rowerowa - aktualne przepisy

          • Drodzy Uczniowie klas IV-VIII

            Zachęcamy Was do zrobienia sobie karty rowerowej w naszej szkole (szczegóły w Ogłoszeniach w dzienniku Librus). Coraz więcej z Was jeździ do szkoły i nie tylko właśnie na rowerach lub hulajnogach elektrycznych. A zgodnie z przepisami:  "Dzieci i młodzież między 10 a 18 rokiem życia muszą posiadać kartę rowerową, aby móc samodzielnie legalnie jeździć po drogach publicznych, czyli również wszystkich drogach dla rowerów. Za brak karty rowerowej dziecko otrzyma mandat, a rodzice mogą dodatkowo otrzymać również karę grzywny."

            Ponadto przypominamy, iż:

            • dziecko w wieku do lat 10 musi jeżdzić pod opieką osób dorosłych, 
            • dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, ale musi być umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę. 

            Więcej na temat przepisów dla rowerzystów można przecztać na stronach: 

            Chcesz podejść do egzaminu na kartę rowerową? Przygotuj się do egzaminu teoretycznego. Oto strony, które Ci w tym pomogą:

            Małgorzata Sówka

          • Niebieskie Igrzyska w naszym przedszkolu

          • Miesiąc kwiecień został ustanowiony miesiącem szerzenia świadomości na temat autyzmu .

            Nasze przedszkole przystępując do projektu edukacyjno-sportowego "Niebieskie Igrzyska" realizowało ujęte w niej zagadnienia przez cały miesiąc.

            I tak, w poszczególnych dniach przedszkolaki zrealizowały zagadnienia warsztatów edukacyjnych i sportowych. Dzieci obejrzały prezentacje przygotowane przez Instytut Wspomagania Rozwoju Dziecka. Pracowały w parach, gdzie jedno dziecko z pary miało zasłonięte oczy, a drugie dziecko pomagało mu wykonywać różne polecenia m.in. rysować kształty czy kolorować nie wychodząc za linię.

            W ten sposób dzieci uświadomiły sobie, jak trudno jest działać, gdy nasze zmysły funkcjonują nieco inaczej oraz jak ważne jest zrozumienie, współpraca i pomoc .

            Ponadto przedszkolaki wykonały prace plastyczne, w trakcie których kolorowały niebieskiego słonia, motyle, serca i niebieskie puzzle. Dodatkowo kodowały, liczyły, tańczyły oraz wzięły udział w zabawach z balonami i chustą animacyjną. Przedszkolaki zrealizowały również warsztaty ruchowe. Wzięły udział w grach i zabawach ruchowych, ćwiczeniach gimnastycznych, torach przeszkód oraz rozegrały mecz piłki nożnej.

            Do akcji przystąpiło całe przedszkole: 118 dzieci wraz z wychowawczyniami i panią wicedyrektor.

            Dodatkowo do naszej akcji przyłączyła się Akademia Małego Sportowca wraz z trenerami sportowymi oraz Centrum Biblioteczno-Kulturalne w Szumowie.

            Za udział w poszczególnych zajęciach dzieci otrzymały odznaki Niebieskich Igrzysk .

            Z kolei na koniec miesiąca każdy otrzymał dyplom za udział w Niebieskich Igrzyskach.

            Wszystko to miało na celu szerzenie wiedzy i świadomości na temat autyzmu, kształtowanie wartości tj. przyjaźń, wsparcie, szacunek, tolerancji i akceptacja. Ponadto poprzez sport i aktywność fizyczną uświadamialiśmy, że wszyscy są równi i mają takie same szanse na sukces.

            https://niebieskieigrzyska.pl

            #niebieskieigrzyska

            #InstytutWspomaganiaRozwojuDziecka

            Tekst: Magdalena Banasik

            Foto: nauczycielki GP

          • Wiosenny Tryptyk Muzyczny już za nami

          • W niedzielę, 28.04.2024 r. w Zespole Szkół w Szumowie odbył się już trzeci Wiosenny Tryptyk Muzyczny, który wprowadził licznie przybyłą publiczność w iście letni nastrój.  

            Uroczystość poprowadziły uczennice klasy Va Zespołu Szkół w Szumowie: Zofia Jastrząb i Antonina Krajewska. Na scenie zaprezentowały się następujące zespoły taneczno-wokalne przygotowane przez wychowawców i instruktorów:

            • zespół wokalny Centrum Biblioteczno-Kulturalnego w Szumowie (przygotowanie: Mariusz Choruży)
            • uczniowie klas IA, IB, IIA, IIIA i IIIB z Zespołu Szkół w Szumowie (przygotowanie: Małgorzata Frączyk, Elżbieta Kotomska, Anna Dąbrowska-Komor, Anna Orłowska, Jolanta Oczechowska)
            • uczniowie kl. „O” i I ze Szkoły Podstawowej w Srebrnej (przygotowanie: Katarzyna Jastrząb, Maria Wyrzykowska)
            • mażoretki z Centrum Biblioteczno-Kulturalnego w Szumowie (instruktor: Aleksandra Jakubczyk-Bajorek)
            • uczniowie klas IV i V Szkoły Podstawowej w Srebrnej (przygotowanie: Teresa Jarząbek, Agnieszka Boguska)
            • Anna Jastrzębska i Ignacy Wardaszko (przygotowanie: Katarzyna Jastrząb, Maria Wyrzykowska)

            Po występach zespołowych swoje talenty zaprezentowali artyści indywidualni, którzy przygotowywali się indywidualnie, przy wsparciu rodziców oraz nauczycieli.

            • Maciej Jastrzębski
            • Amelia Broniszewska-Zaręba, Lena Broniszewska, Alicja Gwardiak i Kornelia Gocłowska
            • Mikołaj Bączyk, Piotr Wyszomierski
            • Bartosz Jastrząb (klarnet)
            • Nikola Głębocka, Nikola Kafarska, Aurelia Łapińska
            • Apolonia Rudzka i Lena Głębocka (gimnastyka artystyczna)
            • Oliwia Broniszewska (skrzypce)
            • Magdalena Grodecka
            • Antonina Krajewska.

            Wszystkim artystom gratulujemy talentów. To było bardzo miło spędzone niedzielne popołudnie. 

            Zapraszamy do szkolnej fotogalerii oraz do obejrzenia relacji w lokalnych mediach internetowych:

            Serdeczne podziękowania za współpracę i współorganizację składam Centrum Biblioteczno-Kulturalnemu w Szumowie (Bartek Tyszka, Mariusz Choruży - nagłośnienie), nauczycielom i pracownikom Zespołu Szkół w Szumowie (Magdalena Staniaszek, Wioletta Suchcicka, Małgorzata Frączyk, Krystyna Laskowska, Marek Zienkiewicz).

            Tekst: Małgorzata Sówka

            Foto: Małgorzata Frączyk

          • Wyniki XXXVI Małego Konkursu Recytatorskiego pt. "Baje, Bajki, Bajeczki"

          • 24 kwietnia 2024 r. poznaliśmy zwycięzców XXXVI Małego Konkursu Recytatorskiego pt. ,,Baje, Bajki, Bajeczki”, którzy dyplomy i nagrody otrzymali w Miejskim Ośrodku Kultury w Zambrowie.

            Wśród laureatów znaleźli się uczniowie naszej szkoły.

             

            * W kategorii klas I-III ex aequo miejsce III zajęli:

            Maja Truchel z kl. IIIa oraz Antoni Oczechowski z kl. II

            * W kategorii klas IV- VI również III miejsce zajęła Katarzyna Chomontowska z kl. Vb

             

            Naszym artystom serdecznie gratulujemy. Wielkie brawa.

            Gabriela Leszczyńska

          • AKTYWNA SZKOŁA - cykl bezpłatnych zajęć sportowych

          • Kolejna dobra wiadomość nie tylko dla uczniów, lecz także dla absolwentów, seniorów, osób aktywnych, czyli całej społeczności lokalnej gminy Szumowo.

            Wniosek naszej szkoły do programu „Aktywna Szkoła” został rozpatrzony pozytywnie, co oznacza, że już w maju rozpoczynamy cykl bezpłatnych zajęć sportowych, które będą odbywały się w weekendy w naszej szkole.

            Zajęcia będą prowadzić:

            pani Anna Dąbrowska-Komor – animacje i gry sportowe, nordic walking,

            pani Dorota Kurpiewska – zajęcia ogólnorozwojowe z elementami piłki siatkowej,

            pan Zbigniew Komor – piłka nożna (halowa) dla młodzieży i absolwentów,

            pan Bartek Tyszka – sportowe zajęcia ogólnorozwojowe.

             

            Szczegóły zajęć oraz ich harmonogram zostanie podany już wkrótce.

            Zapraszamy serdecznie zarówno małych, jak i dużych. 

            Małgorzata Sówka

          • Powiatowy Konkurs Matematyczny RACHMISTRZ

          • Znamy wyniki konkursu matematycznego RACHMISTRZ.

            Z ogromną radością informujemy, że Dorian ChankowskiOskar Krawczyk, uczniowie klasy IIIa zostali laureatami Powiatowego Konkursu Matematycznego, zajmując pierwsze i drugie miejsce!

            Gratulujemy!

            Tekst i Foto: Anna Orłowska

          • Zawody w Piłce Nożnej

          • 17 kwietnia w Zambrowie w Szkole Podstawowej nr 3, zostały rozegrane zawody w Piłce Nożnej Młodzieży w kategorii dziewcząt.

            Nasze uczennice po pełnych emocji meczach zajęły II miejsce!

            Wszystkim zawodniczkom serdecznie dziękujemy i gratulujemy zaszczytnego miejsca. 

            Tekst i Foto: Dorota Kurpiewska

          • Wycieczka uczniów klas pierwszych do Warszawy

          • W dniu 11 kwietnia uczniowie klas pierwszych aktywnie spędzili czas na wycieczce w Warszawie, podczas której zwiedzili wystawy w Centrum Nauki Kopernik.

            Dzieci mogły sprawdzić m.in. swoje możliwości, wrażliwość na światło, postrzeganie kolorów, podatność na iluzje. Obejrzały również seans w Planetarium pt. ,,Dziadek i Zoja: Misja Światło''. Był to dzień pełen niesamowitych wrażeń.

            Tekst: Małgorzata Frączyk, Elżbieta Kotomska

            Foto: Małgorzata Frączyk, Elżbieta Kotomska, Aneta Frąckiel

          • TYDZIEŃ DOBRA W NASZEJ SZKOLE

          • „Dzień Dobra” to coroczna akcja charytatywna, której celem jest promowanie empatii, budowanie więzi międzyludzkich, przekazanie innym ludziom dobrego słowa i potrzebnego wsparcia. W naszej szkole w ramach „Dnia Dobra” przygotowaliśmy kilka przedsięwzięć.

            Już we wtorek uczniowie klasy drugiej wykonali kolorowe kartki, które miały stać się radosnym darem. Następnego dnia z koszykiem słodkości, uśmiechem na twarzy i dobrym słowem wybrali się na spotkanie do Warsztatów Terapii Zajęciowej w Szumowie. Pełni podziwu odwiedzili wszystkie pracownie, przekazując uczestnikom radosne pozdrowienia. Podsumowaniem tej niecodziennej wizyty była wspaniała niespodzianka: warsztaty ceramiczne, podczas których dzieci - lepiąc miski pod okiem uczestników warsztatów oraz ich instruktorów - poznali technikę lepienia glinianych przedmiotów. Czwartek był dniem popularyzacji myśli św. brata Alberta: „Bądź dobry jak chleb…” Na korytarzach szkolnych pojawiły się tablice, na których widniały myśli zachęcające nas do czynienia dobra, a na stolikach czekał pyszny, pachnący chleb. W piątek cała społeczność szkoły mogła wziąć udział w akcji „Przekaż coś dobrego”. Na korytarzu szkolnym czekały różne gadżety i słodkości, które osoby biorące udział w akcji mogły dostać w zamian za ofiarowanie czegoś, co mogłoby sprawić radość innym, ponadto najmłodsi wolontariusze z klasy Ia i II częstowali wszystkich uczniów i przedszkolaków podarowanymi przez siebie cukierkami, uśmiechem i dobrym słowem. Ta akcja przyniosła wiele radości zarówno obdarowanym jak i obdarowującym. Ostatnim punktem całego przedsięwzięcia było przekazanie domowych słodkości i kolorowych kartek pensjonariuszom Centrum Opiekuńczo-Mieszkalnego w Pęchratce Polskiej.

            Do rodziców, uczniów i wszystkich, którzy wsparli naszą akcję, kierujemy gorące podziękowania.

            Opiekun SKC, SU i pedagog szkolny - koordynatorzy akcji.

            Tekst: Anna Dąbrowska - Komor

            Foto: Koordynatorzy akcji

        • Turnusy rehabilitacyjne w roku 2024 dla dzieci rolników ubezpieczony w KRUS
          • Turnusy rehabilitacyjne w roku 2024 dla dzieci rolników ubezpieczony w KRUS

          • Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego zaprasza do składania wniosków na bezpłatne turnusy rehabilitacyjne w wakacje 2024 dla dzieci rolników ubezpieczonych w KRUS.  Wypoczynek dzieci łączony jest z programem rehabilitacji leczniczej w zakresie wad postawy i chorób układu ruchu oraz układu oddechowego.

            Dla kogo turnusy?

            Z rehabilitacji leczniczej mogą skorzystać dzieci w wieku 7-15 lat, których przynajmniej jedno z rodziców (opiekunów prawnych), podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników lub jest uprawnione do renty rodzinnej. Dzieci kierowane na turnus rehabilitacyjny muszą być samodzielne i zdolne do samoobsługi.

            Pierwszeństwo w skierowaniu na turnusy rehabilitacyjne mają dzieci, posiadające orzeczenie o niepełnosprawności z zastrzeżeniem, że są zdolne do samoobsługi. 

            Jakie formalności należy spełnić?

            Podstawą skierowania dziecka jest wniosek o rehabilitację leczniczą/turnus regeneracyjny stanowiący załącznik do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 grudnia 2022 r. w sprawie warunków rehabilitacji leczniczej i turnusów regeneracyjnych  (Dz.U. z 2022 r. poz. 2757). Wniosek powinien być wystawiony przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej lub lekarza specjalistę, przez którego dziecko jest leczone.

            Do wniosku powinny zostać dołączone:

            Aby pobrać formularze, wystarczy kliknąć linki powyżej. Druki dostępne są także w Placówce Terenowej KRUS w Zambrowie oraz na stronie internetowej www.krus.gov.pl

            Informacje dodatkowe:

            Centra Rehabilitacji Rolników KRUS zapewniają dzieciom całodzienne wyżywienie, całodobową opiekę medyczną oraz indywidualny program rehabilitacyjny. Opiekę nad dziećmi sprawuje wykwalifikowana kadra pedagogiczna. Odpłatność za pobyt oraz koszt podróży dziecka pokrywa KRUS.

            Turnusy rehabilitacyjne trwają 21 dni.

            Terminy i miejca turnusów:

            • 23.06-13.07.2024 r., Centrum Rehabilitacji Rolników KRUS w Horyńcu-Zdroju - dla dzieci z wadami postawy i chorobami układu ruchu;
            • 10.07-30.07.2024 r., Centrum Rehabilitacji Rolników KRUS w Iwoniczu-Zdroju, dla dzieci z chorobami układu oddechowego

            Termin składania wniosków: 8 maja 2024 r.

            Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu: 86 271 61 10.

            Małgorzata Sówka

          • Grant dla klasy IVa w konkursie "Tradycyjny Sad"

          • Klasa IVa naszej szkoly wraz z wychowawczynią, panią Wiolettą Suchcicką zakwalifikowała się do drugiego etapu Ogólnopolskiego konkursu grantowego "Tradycyjny Sad", którego organizatorem jest Fundacja BOŚ.

            Za otrzymane pieniadze z grantu drużyna naszych "Wisienek" przystąpi do realizacji swojego projektu. W wyniku ich działań na terenie szkoły powstanie prawdziwy minisad z drzewkami owocowymi tradycyjnych odmian.

            Link do wyników: https://tradycyjnysad.pl/wyniki/

            Małgorzata Sówka

          • Dotacja na działania szkoły w zakresie promowania OZE

          • W wyniku złożonego przez Zespół Szkół w Szumowie wniosku w konkursie o dofinansowanie przedsięwzięć ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Białymstoku w ramach programu priorytetowego: „Program Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej” oraz dzięki przychylności Gminy Szumowo otrzymaliśmy dotację  w wysokości 53 545,48 zł na dofinansowanie zadania w zakresie finansowo-tematycznym Odnawialne źródła energii i efektywność energetyczna na realizacje przedsięwzięcia pn. „Odkrywaj – Zgłębiaj – Eksperymentuj! Odczarowujemy OZE, czyli projekt edukacyjno-informacyjny dla mieszkańców Gminy Szumowo”.

            Całkowity koszt realizacji projektu wynosi: 59 494,98  zł

            Wkład własny wynosi 10%, czyli 5 949,48 zł i został przyznany naszej szkole przez Gminę Szumowo.

            Program będzie trwał do 30 czerwca 2025 r. i w ramach jego realizacji zaplanowane są działania ukierunkowane na zapewnienie bezpośredniego dostępu dzieciom i młodzieży do wiedzy teoretycznej oraz wykorzystania jej w praktyce. Wyposażenie pracowni w odpowiednie pomoce dydaktyczne spowoduje, iż nauka przedmiotów przyrodniczych w szkole stanie się przyjemna, odpowiednio zagospodarowane otoczenie będzie sprzyjało nabywaniu umiejętności perspektywicznego myślenia, poprzez prowadzenie obserwacji i doświadczeń, a także zajęć w terenie oraz samodzielnej analizy ich wyników przy wykorzystaniu pomocy dydaktycznych i specjalistycznego wyposażenia.

            Planowane zajęcia w ramach działań bezpośredniej edukacji:

            W ciągu trwania programu odbywać się będą pogadanki i zajęcia oraz lekcje terenowe z zakresu:

            • kształtowania właściwych postaw człowieka wobec środowiska, działań sprzyjających środowisku przyrodniczemu, korzystnych i niekorzystnych zmian powstałych pod wpływem działalności człowieka,

            kształtowania i promowania postaw sprzyjających trosce o środowisko w domu rodzinnym, szkole i jej najbliższej okolicy,

            • wdrażania nawyków i umiejętności sprzyjających zachowaniom proekologicznym,
            • prowadzania obserwacji i doświadczeń mających na celu ocenę aktualnego stanu
              najbliższego środowiska,
            • dostrzegania zmian zachodzących w otaczającym środowisku oraz ich wartościowanie,
            • uświadamiania odpowiedzialności za stan środowiska w najbliższej okolicy,
            • kształtowania nawyków ekologicznego życia we własnym domu,
            • rozbudzania potrzeby kontaktu z przyrodą.

            Planowane zajęcia w ramach działań pośredniej edukacji:

            • bieżące uzupełnianie aktualnych wydarzeń na stronach internetowych instytucji gminnych oraz na ich profilu fb,
            • publikowanie wykonanych obserwacji (zdjęcia, opisy) w mediach lokalnych: gminnych i powiatowych
            • promocja lokalnych wydarzeń i informacji na temat stanu środowiska,
            • organizowanie i publikowanie „ekologicznych zadań”,
            • publikacja materiałów promujących eko-przedsięwzięcia

            Małgorzata Sówka