• Wycieczka klas I - III w ramach programu "Poznajemy Podlaskie"

          • W dniu maja 2024r. uczniowie klas I - III w ramach programu "Poznajemy Podlaskie" wzięli udział w wycieczce do Białegostoku.

            “Poznajemy Podlaskie” – to udzielenie wsparcia finansowego przez Podlaską Regionalną Organizację Turystyczną szkołom podstawowym z województwa podlaskiego na organizację wycieczek turystyczno-krajoznawczych po województwie podlaskim. Realizacja przedsięwzięcia umożliwi uczniom szkół podstawowych poznanie atrakcji turystycznych województwa podlaskiego, a pośrednio wesprze podlaską branżę turystyczną, lokalnych przedsiębiorców, organizatorów turystyki i właścicieli atrakcji turystycznych. Nasza szkoła otrzymała dofinansowanie w kwocie 7 500 zł. 

            Uczniowie obejrzeli spektakl w Białostockim Teatrze Lalek pt. "czerwony Kapturek", w Epi - Centrum Nauki - Strefie Małego Odkrywcy poszerzali wiedzę z zakresu techniki. Po pysznym obiedzie w restauracji "Trzy po trzy" udali się na spacer po Parku przy Pałacu Branickich. Ostatnim i najbardziej wyczekiwanym punktem wycieczki były zabawy w Fikolandzie, który jest królestwem uśmiechu i dobrej zabawy. .

            #PoznajemyPodlaskie

            Tekst: Małgorzata Frączyk

            Foto: Małgorzata Frączyk, Jolanta Oczechowska, Sylwia Jasionek

          • Podsumowanie realizacji projektu "Poznajemy świat przemierzając Grecję"

          • Dnia 29.04.2024 r. uczniowie klas 7 i 8, którzy realizowali projekt FERS "Poznajemy świat przemierzając Grecję" przygotowali apel, na którym zaprezentowali wyniki swoich działań oraz zadań wykonanych we współpracy polsko-greckiej. Pokazali prezentację, omawiając kolejno cele projektu, realizację poszczególnych zadań i ich tematykę oraz podkreślając korzyści, które osiągnęli oni sami, ich opiekunowie oraz szkoła w związku z udziałem w programie FERS. Uczniowie przygotowali także film z pobytu, w którym pokazali, w jaki sposob spędzali także czas wolny. Na koniec swojej przezentacji uczestnicy zaprezentowali taniec grecki - popularną Zorbę, do którego wykonania zaprosili także publiczność.

            Uczniowie i nauczyciele, którzy byli zaangażowani w realizację projektu otrzymali certyfikaty potwierdzające odbycie mobilności.

            Tekst: Małgorzata Sówka

            Zdjęcia: Aneta Frąckiel

          • 2. i 3. Maja - daty ważne dla każdego Polaka

          • "Naród, który nie zna swojej przeszłości umiera i nie buduje przyszłości". Pod takim hasłem odbył się w naszej szkole apel upamiętniajacy 233. rocznicę uchwalenia Konstytucji 3. Maja. Był to pierwszy w Europie, a drugi na świecie akt prawny uchwalony przez Sejm Wielki. Konstytucja 3. Maja odegrała doniosłą rolę w procesie kształtowania nowoczesnego narodu oraz szerzenia postaw patriotycznych.

            3. Maja obchodzimy również dwudziestą rocznicę wstąpienia Polski do Unii Europejskiej, a 2. Maja Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej.

            Społeczność Zespołu Szkół w Szumowie podkreśliła doniosłość tych dni poprzez galowy ubiór uczniów SP oraz biało-czerwony przedszkolaków.

            Na zajęciach lekcyjnych i przedszkolnych rozmawiano o symbolach narodowych. Przedszkolaki śpiewały hymn Polski zachowując odpowiednią postawę, uczyły się wierszy patriotycznych, poznały wybrane legendy polskie oraz wykonały prace plastyczne przedstawiające flagę bądź godło Polski.

            Przez cały dzień, zarówno w trakcie zajęć dydaktycznych, jak i zabaw kształtowane były postawy patriotyczne wśród naszych Małych Patriotów .

            Tekst: K. Dmochowska, M. Banasik

            Foto: wychowawcy GP, Małgorzata Frączyk

          • "Poznajemy świat przemierzając Grecję" - relacja z wyjazdu uczniów do Grecji

          • Od 4 do 15 marca 2024 r. trzydzieścioro uczniów klas VII i VIII i sześć nauczycielek Zespołu Szkół w Szumowie przebywało w Grecji na dwutygodniowym wyjeździe w ramach projektu FERS 

            Zostaliśmy zakwaterowani w pięknym obiekcie, jakim jest hotel Posejdon w miejscowości Leptokaria, położonym nad samym Morzem Egejskim i w niewielkiej odległości od Olimpu. Codziennie zaskakiwały nas różnorodne smaczne posiłki, wśród których dominowały te z kuchni greckiej.

            Każdy dzień wypełniony był wieloma aktywnościami, między innymi: różne zadania, zajęcia, konkursy, gry miejskie i terenowe, które wymagały od uczniów posługiwania się językiem angielskim. Jednak to bezpośredni kontakt z uczniami greckimi sprawił, że nasza młodzież miała możliwość praktycznej nauki języka angielskiego i wykorzystania swoich umiejętności lingwistycznych. Gimnazjum w Katerini - stolicy regionu Riwiera Olimpijska - odwiedziliśmy trzykrotnie. Zobaczyliśmy tam, jak funkcjonuje szkoła, jak wygląda, w jakich warunkach uczą się greccy uczniowie. Uczestniczyliśmy w zajęciach przybliżających grecką kulturę i sztukę. Uczyliśmy się także śpiewać pięknej greckiej piosenki “Dzieci Pireusu” oraz podziwialiśmy umiejętności tamtejszego szkolnego chóru. Natomiast nasi uczniowie zaprezentowali swoim greckim koleżankom i kolegom naszą miejscowość i szkołę oraz zaproponowali krótki konkurs wiedzy o Polsce. Dużo radości sprawiły wszystkim wspólne tańce i rozgrywki sportowe.

            Pobyt w Grecji urozmaicały nam wspaniałe wycieczki. W Litochoro (zwane przez naszych rodaków greckim Zakopanem) podziwialiśmy miasteczko i jego największą atrakcję czyli wąwóz rzeki Enipeas, znajdujący się w masywie Olimpu.  Palaios Panteleimonas, czyli Stary Panteleimon to niewielka wieś górska położona na wysokości 500m npm na wschodnim zboczu masywu Olimp. Panteleimon na stałe zamieszkuje jedynie 9 rodzin. Jest to miejsce szczególne ze względu na zapierający dech w piersiach widok na Zatokę Termajską (Morze Egejskie) u podnóży Olimpu. Odwiedziliśmy sąsiednią miejscowość Platamonas, która w sezonie turystycznym pełni funkcję ośrodka wypoczynkowego. Pobyt w Meteorach i klasztorze św. Stefana wzbudził największy zachwyt, ponieważ Meteory, znane również jako klasztory Meteory, to jedno z najbardziej spektakularnych miejsc w Grecji, nie tylko ze względu na ich historyczne i kulturalne znaczenie, ale także ze względu na niezwykły krajobraz, w którym się znajdują. Te klasztorne budowle położone na skalnych formacjach znajdują się w regionie Tesalii, w środkowej Grecji, w pobliżu miast Kalambaka i Kastraki. Mieliśmy także okazję popłynąć na drugą co do wielkości wyspę grecką Evię (Eubeę) i skorzystać z leczniczych właściwości gorących źródeł w Edipsos. Na koniec odwiedziliśmy drugie co do wielkości miasto w Grecji - Saloniki, liczące ponad milion mieszkańców.

            Przez dwa tygodnie pobytu w Grecji doświadczyliśmy otwartości i życzliwości jej mieszkańców. Młodzież nawiązała kontakty z rówieśnikami, które być może będą początkiem głębszej znajomości i przyjaźni.Wszyscy wróciliśmy bogatsi w wiedzę, nowe doświadczenia i umiejętności. Wspaniała grecka atmosfera otaczająca nas każdego dnia pobytu pozostanie w naszych wspomnieniach.

            Tekst: Małgorzata Brodecka

            Zdjęcia: Uczestnicy projektu

             

          • Po co nam karta rowerowa - aktualne przepisy

          • Drodzy Uczniowie klas IV-VIII

            Zachęcamy Was do zrobienia sobie karty rowerowej w naszej szkole (szczegóły w Ogłoszeniach w dzienniku Librus). Coraz więcej z Was jeździ do szkoły i nie tylko właśnie na rowerach lub hulajnogach elektrycznych. A zgodnie z przepisami:  "Dzieci i młodzież między 10 a 18 rokiem życia muszą posiadać kartę rowerową, aby móc samodzielnie legalnie jeździć po drogach publicznych, czyli również wszystkich drogach dla rowerów. Za brak karty rowerowej dziecko otrzyma mandat, a rodzice mogą dodatkowo otrzymać również karę grzywny."

            Ponadto przypominamy, iż:

            • dziecko w wieku do lat 10 musi jeżdzić pod opieką osób dorosłych, 
            • dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na rowerze, ale musi być umieszczone na dodatkowym siodełku zapewniającym bezpieczną jazdę. 

            Więcej na temat przepisów dla rowerzystów można przecztać na stronach: 

            Chcesz podejść do egzaminu na kartę rowerową? Przygotuj się do egzaminu teoretycznego. Oto strony, które Ci w tym pomogą:

            Małgorzata Sówka

          • Zajęcia przygotowawcze do wyjazdu do Grecji

          • Wyjazd do Grecji zbliża sie wielkimi krokami, więc nasi uczniowie nie próżnują. Pod opieką nauczycieli przygotowują się do zadań, które czekają na nich podczas pobytu u podnóża masywu Olimp.

            Na zajęciach "Przygotowania pedagogicznego" realizują następującą tematykę:

            1. Poznanie historii Grecji
            2. Omówienie dorobku kulturowego Grecji na przestrzeni wieków.
            3. Wspólne dyskusje uczestników programu na temat zwyczajów Greków w celu rozwijania ich zainteresowań inną kulturą i tożsamością.
            4. Dobrze przygotowany savoir - vivre turystyczny to sposób na piękny, bezpieczny i efektywny wypoczynek.

            Na zajęciach pn. "Grecja i Polska – różnice i podobieństwa kulturowo-geograficzne" realizują następującą tematykę:

            1. Poznanie walorów środowiska przyrodniczego Grecji.
            2. Rozbudzanie zainteresowań życiem, kulturą i językiem ludzi żyjących w Grecji.
            3. Poznanie podobieństw i różnic kulturowo-geograficznych Polski i Grecji.
            4. Odczuwanie radości podczas odkrywania i tworzenia

            Na zajęciach "Technologii informacyjnej w praktyce" realizują następującą tematykę:

            1. Rozwijanie zainteresowań młodzieży technologią informacyjną.
            2. Ukazanie, w jaki sposób komputer jest pożytecznym narzędziem w pracy, nauce, zabawie.
            3. Kształtowania aktywności poznawczej i twórczej ucznia.

            Na zajęciach Języka angielskiego realizują następującą tematykę:

            1. Podniesienie umiejętności użytkowania języka angielskiego w sytuacjach codziennych;
            2. Zwiększenie zasobu środków językowych przydatnych podczas podróży zagranicznych;
            3. Zwiększenie pewności siebie podczas interakcji z obcokrajowcami w języku obcym.

            Treści nauczania:

            1. Materiał leksykalny: podróżowanie i turystyka, zakupy i usługi, życie rodzinne i towarzyskie, człowiek, żywienie, kultura, technika.
            2. Sprawności językowe:
              • słuchanie: wypowiedzi, dialogów, informacji zawierających podstawowe słownictwo, wyrażeń dotyczących własnej osoby, rodziny, najbliższego otoczenia, gdy mówi się wolno i wyraźnie;
              • czytanie: krótkich, prostych tekstów, informacji, nazw, prostych zdań, np. w ogłoszeniach, na plakatach lub w katalogach. 
              • pisanie: krótkich prostych tekstów, np. pozdrowienia z wakacji; wypełnianie formularzy z danymi osobowymi, narodowością, adresem, np. w hotelowym formularzu meldunkowym lub formularzu wizowym.
              • mówienie: porozumiewanie się w prosty sposób; zadawanie i odpowiadanie na pytania dotyczące życia codziennego, podstawowych potrzeb lub znanych tematów; użycie prostych zwrotów i zdań przy opisie miejsca zamieszkania i pochodzenia, rodziny, pracy, znajomych.
            3. Funkcje językowe: przedstawianie się;  usprawiedliwianie się; zadawanie uprzejmych pytań, próśb; zwracanie się do znajomych i nieznajomych; formułowanie powitań, pożegnań w krótkiej prywatnej korespondencji;  prośba o powtórzenia pytania, wyjaśnienie, przeliterowanie, sygnalizowanie niezrozumienia; określanie miejsca, w którym znajduje się dana osoba lub przedmiot;  zasięganie informacji, dotyczących np. godziny odjazdu, drogi, podstawowych właściwości;  dowiadywanie się i udzielanie informacji dotyczących wieku, zawodu, adresu, narodowości, numeru telefonu, adresu e mailowego, adresu strony internetowej;  określanie daty, godziny, czasu trwania;  przedstawianie nieskomplikowanej charakterystyki osób i przedmiotów;  wyrażanie zgody, jej braku, preferencji, upodobań, oceny, porównania;  wysuwanie propozycji, zwracanie się z prośbą, udzielanie rad, proponowanie pomocy;  sygnalizowanie udziału w rozmowie;  wyrażanie odmiennej opinii.

            Na zajęciach Języka i kultury greckiej realizują następującą tematykę:

            1. Podniesienie wiedzy uczniów dotyczącej miejsca realizacji mobilności (kontekst kulturowy, lepsze zrozumienie obyczajów panujących w Grecji, co ułatwi przystosowanie się do nowych warunków z jakimi spotkają się uczniowie);
            2. Poszerzenia horyzontów kulturowych uczniów

            Treści nauczania:

            1. Podstawy języka greckiego;
            2. Zarys historii i mitologii;
            3. Zapoznanie tradycjami i obyczajami.

            Tekst: Małgorzata Sówka

            Zdjęcia: prowadzący zajęcia